CO2/roetmeting benzineauto en maximaal toerental
EdTEc
2007-02-11 14:48:31 UTC
Mijn vader maakt zich zorgen om zijn oude Peugeot benzine 405 die elk jaar
bij de roetmeting op zijn staart getrapt wordt voor die roetmeting... Is dat
nu echt een vereiste voor die APK of wil de man van de garage mijn pa gewoon
een hartverlamming bezorgen elke keer??? Temeer: mijn garage deed ook een
meting en hierbij werd alleen bij station en licht gas geven gemeten maar
zeker niet maximaal gas.... IS de test anders voor toerentallen bij diesels
?
Marcel B
Marcel B
Niels
2007-02-11 15:11:32 UTC
Post by EdTEc
[...]
Als de motor goed warm is, olie pijl is in orde en de distributie snaar is
goed kan het helemaal geen last om een roetmeting uit te voeren.
Natuurlijk zal het wel eens voorkomen dat er eens wat gebeurd, maar dit is
meestal een kwestie van oliepijl/distributie problemen.
Ga voordat je te meten ga even een flink rondje rijden met hogere
toerentallen zodat de motor alvast schoongeblazen wordt.

Een blikje brandstof reiniger in de tank doet ook wonderen, al diverse keren
mee gemaakt dat de k waarde op 9 zat (maximaal 2.5 of 3 bij een turbo ) en
met een blikje in de tank en natuurlijk even schoon rijden weer gewoon
normale waarden en dus een goedkeur.

Meestal is het gewoon een kwestie dat er te rustig met de auto gereden wordt
waardoor de roetwaarde te hoog ligt, even schoon gassen dus.
Ze meten namelijk de roetdeeltjes die uit de uitlaat komen, als er heel
rustig gereden wordt slaan een deel van de roetdeeltjes neer in het uitlaat
systeem.
Als nu vol gas gegeven wordt ( voor de roetmeting ) raken die roet deeltjes
los en verlaten het uitlaat systeem, en dit gebeurd natuurlijk net als er
gemeten wordt waardoor de k waarde te hoog is.

Ze meten nu meestal 2 maal vol gas en als meet waarden op of onder de
toegestaande waarden liggen is het al goed.

Een diesel wordt vol gas gemeten en een benzine/lpg wordt stationair en bij
2500 a 3000 toeren gemeten ( 4 gas test ) vanaf bouwjaar 1993 anders alleen
stationair.
plixpos
2007-02-11 15:21:45 UTC
je beschrijft een roetmeting voor diesels die gaat bij hoog toerental.

Voor benzine is er geen roetmeting. Alleen een meting bij stationair
toerental voor co percentage en hc geloof ik.
alleen stationair.
Klaas Ensing
2007-02-11 16:28:59 UTC
Post by EdTEc
[...]
Er werd mij verteld (BMW-dealer) dat de roetmeting voor nieuwe CR-diesel niet
meer hoeft bij maximum-toerental. Een aantal keren gas geven zou voldoende
zijn, indien de waarden dan ook goed zijn. Indien de uitgelezen waarden dan
niet voldoen, zou pas een eventuele test nodig zijn bij vol gas.
André-Hessel Jensma
2007-02-11 18:56:23 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by EdTEc
[...]
Dat vertelde mijn Renault dealer mij vorig jaar ook al, en dat betrof
mijn oude (wel direct ingespoten, geen common rail, 1999) Laguna dTi.
Ik vind het wel prima, want op onbelast vol gas zit ik ook niet te
wachten.
--
André-Hessel Jensma

Antispam: Remember to remove the 'y' characters from
my address to email me. (Replace 'yjensma'
with 'jensma' and 'nyl' with 'nl').
Paul
2007-02-11 20:09:50 UTC
Post by André-Hessel Jensma
Post by Klaas Ensing
Post by EdTEc
[...]
De nieuwe regel is 1x trappen. Voldoet hij dan aan de norm is verder meten
niet nodig. Dus wel op max toeren.
Nico Coesel
2007-02-11 20:24:49 UTC
Post by Paul
Post by André-Hessel Jensma
Post by Klaas Ensing
Post by EdTEc
[...]
Voor elektronisch geregelde diesels maakt het toerental niet uit. De
motor zal nooit meer brandstof krijgen dan nodig. Indien de auto erg
roet, dan is er iets defect.
--
Reply to ***@nctdevpuntnl (punt=.)
Bedrijven en winkels vindt U op www.adresboekje.nl
MacFarad
2007-02-12 14:39:59 UTC
Post by Klaas Ensing
[...]
Er zijn ook heel wat diesels waar de roetmeting eigenlijk niet kan
gebeuren. Onbelast is het toerental immers vaak begrensd op een relatief
laag toerental (2800 rpm)

Deze strategie wordt voornamelijk gebruikt bij lichte vrachtwagens om te
voorkomen dat over-enthousiaste bouwvakkers of koeriers de aandrijflijn
vernielen.
--
MacFarad

The difference between men and boys, is the price of their toys.
E.S.®
2007-02-12 15:09:45 UTC
Post by MacFarad
Post by Klaas Ensing
[...]
Dat heeft mijn Sprinter inderdaad ook. Althans als je de koppeling
ingedrukt hebt kan hij niet boven de 1500rpm komen. Staat de versnelling
daarentegen in zijn vrij en druk je de koppeling niet in, gaat hij tot
4200rpm.
Edmund
Hoe werkt dat of hoe weet de motor dat ie onbelast is?
MacFarad
2007-02-12 18:28:11 UTC
Post by Edmund
Post by MacFarad
Post by Klaas Ensing
[...]
Snelle motortoerentalstijging en toch blijft de rijsnelheid 0 km/u.

Edmund
2007-02-13 11:15:25 UTC
Post by MacFarad
Post by Edmund
Post by MacFarad
Post by Klaas Ensing
[...]
Dat zou kunnen maar de voorschriften voor de roetmeting zijn
oa : "rustig het toerental verhogen" dus dan zou de motor niet
merken onbelast te zijn.
keessie
2007-02-11 18:13:27 UTC
Post by EdTEc
[...]
Een benzineauto hoeft geen roetmeting te ondergaan.
Tot er duidelijkheid is daarover zul je van mij niks horen.
André-Hessel Jensma
2007-02-11 18:54:44 UTC
Post by EdTEc
[...]
Er bestaat geen roetmeting voor benzineauto's. Ik snap je verhaal dus
niet.

with 'jensma' and 'nyl' with 'nl').
EdTEc
2007-02-12 14:37:03 UTC
Ok , CO meting dan waarbij de auto nogal gemolesteerd wordt,maar ik begrijp
dat het bij BENZINE auto's dus niet een vereiste is voor de APK en meer voor
diesels een probleem factor is (ivm milieueisen vermoed ik dan ook)
with 'jensma' and 'nyl' with 'nl').
EdTEc
2007-02-14 14:20:23 UTC
BEdankt voor de bijdragen, hoewel sommigen niet begrepen dat het hier om een
benzine auto gaat. Moet dus voor de nieuwe APK de CO meting het gas ook
maximaal worden ingetrapt of is dat dus niet nodig. Ik begrijp dat de
roetmeting echt iets is voor diesels maar de bezine auto hoeft dus niet zo
maximaal belast te worden.