Merkgarages in Duitsland goedkoper voor onderhoud.?
Gonzo
2005-02-19 10:37:09 UTC
Hallo,

Zijn de merkgarages in Duitsland goedkoper voor onderhoud dan de NL-se?
Ik hoorde dit van een keurmeester bij een APK station in Emmen.(20 km van
Duitsland.)
Heeft iemand hier ervaringen mee ?

Gr.

Herman
Johannes
2005-02-19 11:31:33 UTC
Post by Gonzo
[...]
De prijsverschillen kunnen liggen in het arbeidsloon, maar ook in de
onderdelen- en de materiaalprijzen. Het best informeer je zelf ter plekke
bij het garagebedrijf van jouw keuze en vergelijk je dat voor jouw auto met
de kosten in Nederland.
Ook kunnen tussen de verschillende garagebedrijven de prijzen uiteenlopen.
En hoe is de werkwijze/het "concept" van het bedrijf? Als een lampje in een
klokje kapot is, vervangt men dan voor EUR 3,00 het lampje of smeert men je
een heel nieuwe klok aan voor EUR 80,00?
Laat je ook informeren over je rechten als je problemen met het
garagebedrijf krijgt. Hier is niet Nederlands, maar Duits (consumenten)recht
van toepassing.
Een apk kun je echter alleen maar in Nederland laten doen.
Anneke Andriessen
2005-02-19 12:22:21 UTC
Post by Johannes
Post by Gonzo
Hallo,
Een apk kun je echter alleen maar in Nederland laten doen.
Ik zou willen meemaken dat vanwege de europese regels welke de vrijheid van
goederen en diensten regelt dat APK. ANWB Duitse TUV en Dekra en VK MOT
allemaal dezelfde rechtsgeldigheid krijgen. Er het is goedkoper zonder de
APK.

A.
Johannes
2005-02-19 16:20:18 UTC
Post by Anneke Andriessen
Post by Johannes
Post by Gonzo
Hallo,
[...]
Zo lang als ieder land nog afwijkende voertuigeisen heeft - en zeker voor
oudere auto's die al toegelaten zijn, zijn die verschillen niet meer weg te
poetsen - zal dat wel een illusie blijven.
Bovendien probeert Nederland heiliger te zijn dan de paus, want de
apk-regels voldoen MINIMAAL aan de EU-normen. Volgens die EU-normen mag een
apk om de twéé jaar ook (net als in Frankrijk het geval is) en mag men er
bij nieuwe auto's ook een jaartje later mee beginnen.
Arjan
2005-02-19 22:54:09 UTC
Post by Johannes
Post by Anneke Andriessen
Post by Johannes
Hallo,
Post by Anneke Andriessen
[...]
Dit alles staat op dit moment wel ter discussie.
De RDW is bezig om bij afkeur en bij goedkeur de reparatie(of afkeur)punten
flink op te krikken omdat ze bij deze door de EU op de vingers getikt zijn.
Het is op dit moment een ingewikkelde materie in NL waardoor de RDW zelfs
heeft besloten als mysterieguest bij de APK-keuringsstations een auto met
mankementen aan te bieden, om te zien of er wel een terecht afkeurrapport
wordt gegeven.
Sinds enkele maanden wordt de houder van een auto ook middels een brief door
de RDW geinformeerd over de afloping van zijn APK en zijn rechten bij een
eventuele afkeur bij de betreffende keuringsinstantie.
Dit had al veel eerder moeten gebeuren want ik weet zeker dat er in de
afgelopen jaren de consument tijdens de APK vele malen onterecht een oor aan
genaaid is.
Johannes
2005-02-20 09:03:15 UTC
Post by Arjan
Post by Johannes
Post by Anneke Andriessen
Post by Johannes
Hallo,
Post by Arjan
[...]
Wil je hiermee ook zeggen dat de tekst op de áchterkant van het
apk-formulier, dat de keuring minimaal met de EU-normen overeenkomt,
misschien wel formeel (qua ekeuringsfrequentie en keuringseisen), maar niet
alrtijd feitelijk daarmee overeenkomt?
Stréngere handhaving kost de consument alleen maar nóg meer geld. Des te
meer futiliteitjes worden dan afkeuringen.
Of doel je meer op "oplichtingspraktijken" bij de keuring?
Arjan
Ik bedoel idd oplichtingspraktijken in de vorm van onterechte afkeur.
unknown
2005-02-19 12:52:09 UTC
Post by Gonzo
[...]
Een vriend van me, heeft een mercedes(clk 320) Die laat hemal jaar en dag
onderhouden in Duitsland.

Met 4 nieuwe winterbanden, scheelde hem dat 400 euro! Verder is het algemene
onderhoud volgens heb ook zo'm 15-20% goedkoper.

Andre
E.S.®
2005-02-19 12:07:26 UTC
Post by Gonzo
[...]
Normaal zou Klaas hier antwoord op geven. Helaas lijkt hij op
wintersport met Hieke. ;-)

Indien het net zo werkt als met computerhardware, dat is ca. 20%
goedkoper in Duitsland. Misschien idem met auto-onderdelen.

Eric
Marinus
2005-02-19 19:33:43 UTC
Post by Gonzo
Zijn de merkgarages in Duitsland goedkoper voor onderhoud dan de
NL-se? Ik hoorde dit van een keurmeester bij een APK station in
Emmen.(20 km van Duitsland.)
Heeft iemand hier ervaringen mee ?
We hadden onlangs ondersteuning van een Duitse collega bij ons op de zaak
(ook in Emmen) en die is zich rot geschrokken van de prijs die hij moest
betalen toen hij met z'n slk na een beurt ging ophalen. Ik weet natuurlijk
niet of er iets bijzonders aan gebeurt is, maar ja de BTW is in Duitsland in
elk geval 3% lager...

Marinus