Winterbanden in DE
Puss-In-Boots
2004-12-15 14:41:42 UTC
Hoi,

Klein vraagje: ik heb momenteel winterbanden onder mijn Passat (1999)
steken. Deze hebben echter een te lage snelheidsindex (T tot 190, ipv H tot
210 km/h). In België wordt dit door de wet aanvaard onder bepaalde
voorwaarden (stickertje & bep. periode -
http://wegcode.be/actueel.php?nr=18&lang=nl). Omdat wij op
wintersportvakantie dwars door Duitsland rijden zou ik graag eens weten hoe
het daar zit. Iemand enig idee?
Dank op voorhand!

Vriendelijke groet,
MW
Klaas Ensing
Stickertje is daar ook voldoende.
Hieke
2004-12-15 16:23:45 UTC
Post by Puss-In-Boots
Klein vraagje: ik heb momenteel winterbanden onder mijn Passat (1999)
steken. Deze hebben echter een te lage snelheidsindex (T tot 190, ipv H
tot 210 km/h).
Zouden die banden geen ruime veiligheidsmarge hebben?
Jouw Passat rijdt toch geen 300 km per uur, of wel soms?
Puss-In-Boots
2004-12-15 16:39:00 UTC
Post by Hieke
Post by Puss-In-Boots
[...]
200 en een beetje zou ie moeten :-)
Wat de veiligheid betreft zit het waarschijnlijk wel goed, maar ik stelde de
vraag om geen vreemde dingen aan de hand te hebben met de Polizei bij
controle of andere nare voorvallen. En met een skibox op het dak kom ik
sowieso niet in de buurt van de 190...
Johannes
2004-12-15 22:57:13 UTC
Post by Puss-In-Boots
Post by Hieke
Post by Puss-In-Boots
[...]
Als de auto in het eigen land van registratie aan de daar geldende regels
voldoet, mag de auto ook in Duitsland de weg op.
Overigens heb ik nog nooit gehoord dat de politie (in welk land dan ook)
dáárop controleert. Zou men dat ook bij de TüV of hier bij de apk doen?
Wat de politie wél doet, is massaal fietsers bekeuren op kapotte
verlichting. Ik heb ze vanavond zien staan, in Eindhoven (hoek
Tongelresestraat-Generaal Bothastraat), fietsers vangen. Maar ja, dat is
Nederland en daar zijn nog enkele quota's vol te maken vorodat het jaar om
is. Maar goed, er wordt hier zo tenminste iets aan de criminaliteit gedaan.
:-)
unknown
2004-12-16 17:27:57 UTC
On Wed, 15 Dec 2004 23:57:13 +0100, "Johannes"
Post by Johannes
Wat de politie wél doet, is massaal fietsers bekeuren op kapotte
verlichting.
Prima toch? Als ze nu ook nog eens letten op door rood rijden en van
die scootertjes die zo ongeveer alles doen wat bij wet verboden is,
dan zijn ze m.i. flink aan de verkeersveiligheid aan het werk!

Groeten,
Danny Sanders www
(o o)
,---------------------------------------------------oOO--(_)--OOo-.
| This message is printed on 100% recycled electrons. |
`-----------------------------------------------------------------'
Klaas Ensing
2004-12-15 16:55:19 UTC
Post by Hieke
Post by Puss-In-Boots
[...]
Nee. Vele banden halen hun maximum snelheid zelfs slechts gedurende een
bepaalde tijd. Soms wordt dit wel eens in een testverslag gepubliceerd.

Op een rit naar Luzern heb ik eens 3 winterbanden kapotgereden. Dat is al
weer jaren geleden en deze banden mochten slechts 120 verdragen kwam ik
later achter (toen was er nog niet zoveel keuze als tegenwoordig). Bij
Keulen was de 1e band al naar de mallemoer. Eerst dacht ik, was is het
wegdek ja golvend. Controle bij een tankstation leerde me dat 1 band
eivormig was geworden. Er kwam toevallig ook een ADAC-wegenwacht langs in
die keek direct naar de snelheidscode. Wiel verwisseld en toen niet sneller
als 140 gereden (er lag geen sneeuw). Vlak bij de Zwitserse grens ging er
echter weer een band eieren. Met 80 verder gereden (het was al laat) en de
volgende morgen direct 2 nieuwe banden gekocht in Zwitserland (gaven ook een
goede korting). Op de terugweg (max 130) was band nr 3 kapot bij Koblenz en
toen vroor het minstens 20 graden (niet leuk). Uit testen en uit eigen
ervaring weet ik dat de reserve maar vrij kort is.
Hieke
2004-12-15 17:13:16 UTC
Gossie, wat eng!
Klaas Ensing
2004-12-15 17:49:55 UTC
Post by Hieke
Post by Klaas Ensing
[...]
Ze waren echter niet geknapt, maar hadden (intern) canvasbreuken waardoor ze
eivormig werden.
Willem-Jan Markerink
2004-12-15 19:31:03 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by Hieke
Post by Klaas Ensing
[...]
Soort Donald-Duck auto dus....:))
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<***@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Willem-Jan Markerink
2004-12-15 19:28:46 UTC
Post by Hieke
Post by Klaas Ensing
[...]
Ja, maar niet zo hard meer rijden dan he?....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Hieke
2004-12-15 19:35:06 UTC
We hebben stikstof in de banden van onze auto's zitten hoor!
Willem-Jan Markerink
2004-12-15 19:55:38 UTC
Post by Hieke
Post by Willem-Jan Markerink
Ja, maar niet zo hard meer rijden dan he?....:))
We hebben stikstof in de banden van onze auto's zitten hoor!
Ik vind die groene dopjes wel geinig, maar voor de rest is nagenoeg
uitsluitend hete (droge) lucht....;))

http://www.a1.nl/phomepag/markerink/stikstof.txt

http://www.a1.nl/phomepag/markerink/nitrogen.txt

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Arjan
2004-12-15 21:02:13 UTC
Post by Hieke
[...]
Toch kun je in winterbanden het beste de zilte zeelucht doen i.p.v. boslucht
of stikstof
Hieke
2004-12-15 21:28:05 UTC
Post by Willem-Jan Markerink
Ik vind die groene dopjes wel geinig, maar voor de rest is nagenoeg
uitsluitend hete (droge) lucht....;))
Pas na een jaar hoefde er een beetje extra stikstof in de banden gepompt te
worden.
Dat lukt jou niet met gewone ordinaire lucht.
Willem-Jan Markerink
2004-12-15 23:03:41 UTC
Post by Hieke
[...]
Jawel, ligt zeer sterk aan band (en velgafdichting)....:))

Enneh....die bandenspanning moet je *toch* vaker controleren dan eens per
jaar....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Hieke
2004-12-15 23:22:20 UTC
Post by Willem-Jan Markerink
Jawel, ligt zeer sterk aan band (en velgafdichting)....:))
Volgens mij ligt het aan de grotere moleculen van stikstof.
Ik geloof niet dat wij dat hier doen. :))
Klaas Ensing
2004-12-15 23:36:39 UTC
Post by Hieke
[...]
Dan zou ik die gewoonte maar snel veranderen, want vele ongelukken gebeuren
juist tgv te lage spanning in een band. Juist te lage spanning kan een
klapband veroorzaken (heb dat ook al eens beleefd bij ca 160, maar het was
gelukkig een voorband zodat ik zonder problemen aan de kant kon komen; de
(bijna nog nieuwe) band bestond nog uit 3 stukken, 2 zijwanden en een
loopvlak, oorzaak te lage spanning tgv een spijkertje)). Verder wordt de
wegligging al duidelijk slechter bij ca 0,2 bar te lage spanning en neemt
ook de slijtage en weerstand (brandstofverbruik) behoorlijk toe. Indien je
een spijker oid in een band krijgt, gaat de band vaak maar heel weinig
lekken, zodat je het niet direct merkt. zie:
http://www.michelin.nl/nl/autonl/auto_cons_bib_press.jsp?lang=NL
Willem-Jan Markerink
2004-12-16 01:27:00 UTC
Post by Hieke
Post by Willem-Jan Markerink
Jawel, ligt zeer sterk aan band (en velgafdichting)....:))
Volgens mij ligt het aan de grotere moleculen van stikstof.
Nee, ik bedoelde dus dat er ook bij gewone vulling forse verschillen tussen
banden bestaan....of dat nou aan band, velgafdichting of ventielafdichting
ligt.
(zelfs de velg zelf kan lekken, door staal van pisbakkenkwaliteit, bloedlink
bij bandenboeren die denken dat dat met wat laswerk verholpen is (roest
verder, en velg scheurt dan uiteindelijk open, over een kwart van de omtrek).
Post by Hieke
Post by Willem-Jan Markerink
Enneh....die bandenspanning moet je *toch* vaker controleren dan eens per
jaar....:))
Ik geloof niet dat wij dat hier doen. :))
Misschien kun jij het record van Klaas dan nog breken, met 4 banden aan
gort....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Hieke
2004-12-16 08:58:12 UTC
[...]
Wij hebben onder de auto's lichtmetalenvelgen zitten, voor zowel de zomer en
winterbanden.
Dat soort velgen scheurt en roest toch niet?
Klaas Ensing
2004-12-16 09:21:33 UTC
Post by Hieke
[...]
LM-velgen willen ook wel roesten, maar dure velgen zijn vaak goed gecoat.
Een voordeel van "jouw" dure stikstofvulling (normale lucht is al 78% ) is
dat dit gas altijd droog is (geen water).
Hieke
2004-12-16 09:35:10 UTC
Post by Klaas Ensing
Een voordeel van "jouw" dure stikstofvulling (normale lucht is al 78% ) is
dat dit gas altijd droog is (geen water).
Dat is dan toch een grote pré van stikstof in de banden?
Voor de vulling met stikstof werd, als ik met het goed herinner, zo'n 10 a
12 euro in rekening gebracht.
Zo'n bedrag overleven we hier wel. :)
Klaas Ensing
2004-12-16 09:46:59 UTC
Post by Hieke
Post by Klaas Ensing
Een voordeel van "jouw" dure stikstofvulling (normale lucht is al 78% )
is dat dit gas altijd droog is (geen water).
Dat is dan toch een grote pré van stikstof in de banden?
Het voordeel van stikstofvulling is verdedigbaar, maar is slechts miniem. In
een goede luchtpompinstallatie zitten ook vochtafscheiders; helaas vaak
niet. Het verschil tussen 0 en 12 Euro is relatief enorm groot, maar in
absolute zin slechts een bagatel. Bovendien kun je onderweg uiterst moeilijk
met stikstof bijvullen terwijl normale luchtpompen ruim aanwezig zijn.
Daar kan ik echter 3 volle pakjes sigaretten voor kopen :-)
André-Hessel Jensma
2004-12-16 18:49:32 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by Hieke
Voor de vulling met stikstof werd, als ik met het goed herinner, zo'n 10 a
12 euro in rekening gebracht.
Zo'n bedrag overleven we hier wel. :)
Daar kan ik echter 3 volle pakjes sigaretten voor kopen :-)
Jij was toch gestopt?

André-Hessel
(nog nooit gerookt en wil dat graag zou houden)
--
Antispam: Remember to remove the 'y' character from
my address to email me. (Replace 'yjensma'
with 'jensma').
Klaas Ensing
2004-12-16 20:19:31 UTC
Post by André-Hessel Jensma
Post by Klaas Ensing
Post by Hieke
[...]
Dat heb ik 2 jaar volgehouden, maar te veel gegroeid in die tijd. Volgend
jaar stop ik weer, want roken is veel te duur.
Maurits
2004-12-16 20:24:21 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by André-Hessel Jensma
Post by Klaas Ensing
Post by Hieke
[...]
Te veel gegroeid is een eufemisme voor dik&zwaar?
no offence...

Maurits
Klaas Ensing
2004-12-16 20:32:38 UTC
Post by Maurits
Post by Klaas Ensing
Post by André-Hessel Jensma
Post by Klaas Ensing
Post by Hieke
[...]
Ik schijn af te stammen van een kameel, ieder grammetje te veel sla ik op
als reserve, hetgeen ik oerlelijk vind.
Hieke
2004-12-16 20:49:01 UTC
Post by Klaas Ensing
Ik schijn af te stammen van een kameel, ieder grammetje te veel sla ik op
als reserve, hetgeen ik oerlelijk vind.
Je moet meer bewegen/sporten.
Daardoor verbetert je metabolisme en raak je sneller vet kwijt en hoopt het
zich ook niet op.
Klaas Ensing
Ik heb vele plannen :-)
Peter Manders
2004-12-16 21:31:45 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by Hieke
Post by Klaas Ensing
[...]
Nog een tip (zelf bedacht): draag een laag kleding minder, zodat je
het kouder hebt. Niet onaangenaam koud, maar wel voldoende om
gedurende de dag een beetje extra vet te verbranden.

Een mooi systeem al zeg ik het zelf. Enige nadeel is dat het alleen 's
winters werkt :-)
--
Peter Manders.

May you all fit into your pants tomorrow.
Hieke
2004-12-16 21:38:41 UTC
Post by Peter Manders
Een mooi systeem al zeg ik het zelf. Enige nadeel is dat het alleen 's
winters werkt :-)
Ga je toch zomers in een bad met koud water liggen.
Eventueel gooi je er nog een lading ijsblokjes bij in.
Klaas Ensing
2004-12-16 22:08:08 UTC
Post by Hieke
Post by Peter Manders
Een mooi systeem al zeg ik het zelf. Enige nadeel is dat het alleen 's
winters werkt :-)
Ga je toch zomers in een bad met koud water liggen.
Eventueel gooi je er nog een lading ijsblokjes bij in.
Nou... leuk hoor om als een dode vis tussen de ijsblokken te liggen.
Gelukkig weet ik wel leuke manieren om te sporten :-)
Bobbie S(ch)eurijzer
2004-12-16 21:46:58 UTC
On Thu, 16 Dec 2004 22:31:45 +0100, Peter Manders
Post by Peter Manders
Post by Klaas Ensing
Post by Hieke
Post by Klaas Ensing
[...]
en stop met snoepen en snacken na het diner

(sprak de ervaringsdeskundige, die in een paar maanden ruim 10 kg
kwijt raakte door niet meer te snoepen en snacken na het avondeten, en
weer erg lekker ruim in het vel zit ipv strak gespannen)
Klaas Ensing
2004-12-16 22:26:28 UTC
Post by Peter Manders
Post by Klaas Ensing
Post by Hieke
Post by Klaas Ensing
[...]
Afvallen kan ik prima. Ik ben een voorbeeld van het jojo-effect.

Draak
2004-12-15 23:31:47 UTC
Post by Hieke
[...]
Jawel hoor, 1x per jaar lucht er bij is in mijn geval meer dan zat.
--
Grt. Frank
Email ***@usenet4all dot com
André-Hessel Jensma
2004-12-15 21:16:18 UTC
On Wed, 15 Dec 2004 20:35:06 +0100, "Hieke"
Post by Hieke
Post by Willem-Jan Markerink
Ja, maar niet zo hard meer rijden dan he?....:))
We hebben stikstof in de banden van onze auto's zitten hoor!
En wat is daar dan het voordeel van?
(Behalve dat het duurder is en je nu speciale ventieldopjes hebt)

André-Hessel
with 'jensma').
Hieke
2004-12-15 21:26:06 UTC
Post by André-Hessel Jensma
En wat is daar dan het voordeel van?
(Behalve dat het duurder is en je nu speciale ventieldopjes hebt)
Kleinere kans op een klapband en je hoeft minder vaak de bandenspanning te
controleren.
De rest ben ik vergeten.
André-Hessel Jensma
2004-12-15 21:33:47 UTC
On Wed, 15 Dec 2004 22:26:06 +0100, "Hieke"
Post by Hieke
Post by André-Hessel Jensma
[...]
De rest is er niet. En die kleinere kans op een klapband is er alleen
als je normaal nooit naar de bandenspanning kijkt én slechte banden
hebt.
Mijn zomerbanden (Michelin Energy) verliezen in ca. 20.000 km slechts
zo'n 0.1 bar. En dan komen de winterbanden er weer op.
Tussendoor hoef ik nooit te checken.
Voor mij (en heel veel anderen) is stikstof in de banden dus gewoon
gebakken lucht.

André-Hessel
with 'jensma').
Draak
2004-12-15 23:32:46 UTC
Post by André-Hessel Jensma
Post by Hieke
Post by André-Hessel Jensma
[...]
Leuk, mijn postje meteen bevestigd :-)
--
Grt. Frank
Email ***@usenet4all dot com
Klaas Ensing
2004-12-15 22:25:23 UTC
In mijn banden zit ook ca 80% stikstof.
Willem-Jan Markerink
2004-12-15 23:04:56 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by Hieke
Post by Willem-Jan Markerink
Ja, maar niet zo hard meer rijden dan he?....:))
We hebben stikstof in de banden van onze auto's zitten hoor!
In mijn banden zit ook ca 80% stikstof.
Nee hoor, die 20% zuurstof verdwijnt langzaam, uiteindelijk hou ook jij
alleen maar stikstof over.
Althans, dat is het argument ten faveure van stikstof (dat zuurstof
makkelijker door het rubber heen diffundeert)....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Klaas Ensing
Ik had er al 2% bijgeteld :-)
Rob
2004-12-16 09:43:51 UTC
Dat heeft iedereen. Hoeveel stikstof denk je dat je inademt?
Hieke
2004-12-16 12:02:52 UTC
Post by Rob
Dat heeft iedereen.
Just a matter of speaking.
Huh.....78%?
Willem-Jan Markerink
2004-12-15 18:00:53 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by Hieke
Post by Puss-In-Boots
[...]
De snelheids-index is daarnaast ook nog gerelateerd aan de gewichts-index
(massa-index?....;)).
Michelin noemt het voor enkele 4x4 banden zelfs expliciet, en een UN-tekst
inzake voertuig-(conformiteits-)voorschriften zelfs generiek, oa voor de
categorie V/W/Y:

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r030r2e.pdf

(2.31.2 en verder)

(142% last mag andersom bv. tot 25km/h....:))