Iemand al ervaring met Toyota Prius als caravantrekker?
Tom
2008-09-11 09:20:30 UTC
Ik vroeg me af of iemand al ervaring heeft met het trekken van een caravan
met de Toyota Prius. Ik mocht gisteren de hele dag die auto (solo) gebruiken
(dienstauto Rijkswaterstaat) en dat is me uitstekend bevallen (hoewel ik
heel caravan-chauvinistisch blijf zweren bij de Subaru Forester). Op
www.caravantrekker.nl vind ik nog geen test of gebruikerservaringen met de
Prius als trekauto. Iemand in deze nieuwsgroepen?

Tom.
® in cirkel
Volgens mij kan er geen eens een trekijzer onder dus........
Edmund
2008-09-11 10:14:11 UTC
Post by ® in cirkel
Post by Tom
[...]
Heb ik ook gehoord en toch heb ik er een zien rijden met
een aanhangertje!

Edmund
Poecilia
2008-09-11 10:26:39 UTC
Post by Edmund
Heb ik ook gehoord en toch heb ik er een zien rijden met
een aanhangertje!
Wat theoretich kan en wat mag zijn 2 verschillende dingen.
PR
Lex M
2008-09-11 09:39:05 UTC
Post by Tom
[...]
Je had even op het kentekenbewijs moeten kijken wat het trekgewicht is. ;-)
--
Hgr., Lex
http://biod.info
http://www.caravanhandboek.nl
m***@panic.xx.tudelft.nl
2008-09-11 10:29:54 UTC
Post by Lex M
Post by Tom
[...]
Kilo'tje of 100, want ik zal het maar verklappen, er mag hooguit een
fietsenrek op als ik het goed heb begrepen (niet zelf gecontroleerd).
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
Tom
2008-09-11 12:30:56 UTC
Post by Lex M
Je had even op het kentekenbewijs moeten kijken wat het trekgewicht is. ;-)
Ja, inderdaad. Op de site van Toyota wordt in de voertuiggegevens geen enkel
trekgewicht aangegeven. Dat zal dus wel om en nabij nul zijn...

Tom.
Ximinez
2008-09-11 09:39:42 UTC
Post by Tom
[...]
We kunnen hier wel goed googelen:

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak.htm?contentid=1079
Post by Tom
Navraag bij Toyota leerde dat het gekozen hybridesysteem hier de oorzaak van is. Bij lage snelheden zorgt vooral de elektromotor voor de aandrijving en bij hoge snelheden juist de 1.5 liter benzinemotor. Het trekken van een caravan vereist hogere snelheden/toerentallen, waarbij dus vooral de benzinemotor wordt aangesproken. Deze relatief klein gedimensioneerde motor levert onvoldoende trekkracht om een aanhanger/caravan te trekken welke in het D-segment gebruikelijk is. Overigens is montage van een fietsdrager wél mogelijk.
Het is dus niet zo dat hybride-auto’s per definitie ongeschikt zijn voor het trekken van een caravan. De zojuist geïntroduceerde Lexus RX met hybride aandrijving kan bijvoorbeeld wél een caravan of flinke aanhanger trekken.
Als het waar is mag het dus niet eens... :(

X.
Tom
2008-09-11 12:42:26 UTC
Post by Ximinez
Post by Tom
[...]
Ik zie het in alle reacties. Die Lexys is wat dat betreft wellicht een
betere keus, hoewel 15000 euro duurder dan de Prius.

Tom.
Ximinez
2008-09-11 12:53:25 UTC
Post by Tom
Post by Ximinez
Post by Tom
[...]
Als je perse in een hybride wilt rijden...

Ik vraag me af hoeveel mensen een Prius bestellen, er een trekhaak bij
willen bestellen, horen dat dat niet kan en alsnog afhaken.

Ik heb geen trekhaak, maar ik denk niet dat ik een auto zou kopen waar
er geen een op kan. Of het moet een speelautootje zijn...

X.
PP
2008-09-11 15:40:55 UTC
Ximinez schreef op donderdag 11-9-2008 in
Post by Ximinez
Post by Tom
Of een tweede auto?
--
http://www.pm3.nl Recepten- en familiepagina
http://www.pm3.nl/weblog Dagboek van een huisman
Ximinez

X.
Johannes
2008-09-11 12:57:19 UTC
Post by Tom
[...]
Maar aan een limousine als een Lexus hangt wel een ander prijskaartje dan
aan een Prius.
Klaas Ensing
2008-09-11 14:51:54 UTC
Post by Tom
[...]
Wat een raar verhaal. Een 1.5 ltr motor, met 78 pk en 115 Nm is echt wel
voldoende om een kleine caravan te trekken.
De elektromotor levert echter 400 Nm (is erg veel) tussen 0 en 1200 rpm (tot
ca 40 km/uur) en dat lijkt mij veel te veel voor de (lichte) aandrijving,
indien je het extra gaat belasten met een aanhanger. Indien de aandrijving
heel zou blijven, zou je juist erg veel trekkracht hebben op b.v. een steile
helling.
Havel
2008-09-11 18:08:40 UTC
Post by Tom
[...]
Maar slechts gedurende zeer korte tijd. De electromotor is dus slechts een
zeer korte tijd effectief. Mogelijk is dat de reden, want met de combinatie
van benzine- en electromotor kom je slechts vrij korte tijd tegen een steile
helling vooruit. Om vervolgens zo stil te staan als een huis. En dat is
uiteraard onverantwoord, wat vermoedelijk heeft geleid tot de conclusie dat
het beter is elk risico te vermijden en in het geheel geen aanhanger toe te
staan.
Klaas Ensing
2008-09-11 18:25:43 UTC
Post by Tom
Post by Klaas Ensing
Post by Klaas Ensing
Post by Klaas Ensing
[...]
Jouw verklaring lijkt mij ook zeer op zijn plaats. Eenmaal op gang zou 78 pk
echter wel voldoende moeten zijn om een lichte aanhanger te blijven trekken.
Nico Coesel
2008-09-11 19:39:47 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by Tom
Post by Klaas Ensing
Post by Klaas Ensing
Post by Klaas Ensing
[...]
Dat ligt eraan waar die 78pk zit. Wij hadden ooit een Hyundai Excel
met 1.3 motor. De motor zou op papier iets van 60kW vermogen moeten
kunnen leveren. Ik heb daar nooit iets van gemerkt...
--
Programmeren in Almere?
E-mail naar ***@nctdevpuntnl (punt=.)
m***@panic.xx.tudelft.nl
2008-09-11 21:50:23 UTC
Post by Nico Coesel
Dat ligt eraan waar die 78pk zit. Wij hadden ooit een Hyundai Excel
met 1.3 motor. De motor zou op papier iets van 60kW vermogen moeten
kunnen leveren. Ik heb daar nooit iets van gemerkt...
Zeker bij 7000 toeren ofzo...
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
Donkeyman
2008-09-11 09:39:48 UTC
Post by Tom
[...]
Ik heb een keer gereden met de Prius, maar ik kan me niet voorstellen dat
deze auto een aanhanger van enig formaat kan voortslepen.
Klaas Ensing
2008-09-11 09:57:08 UTC
Post by Tom
[...]
De enige "trekhaak" die achter een Prius (technisch) mag/kan, is een
fietsendrager. Ervaring als caravantrekker heeft dus niemand.
Havel
2008-09-11 10:06:55 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by Tom
[...]
Het is me nog steeds een raadsel waarom er helemaal niets mee mag worden
getrokken. Dat het niet veel kan zijn, gezien de voor een dergelijke auto
erg zwakke motor, daar kan ik wel in komen, maar waarom het helemaal niet
mag, geen idee.
J. J. Lodder
2008-09-11 10:34:53 UTC
Post by Tom
Post by Klaas Ensing
Post by Tom
[...]
Dat komt door het superslimme heel speciale drieweg versnellingsbakje,

Jan
Klaas Ensing
2008-09-11 11:00:43 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Tom
Post by Klaas Ensing
Post by Tom
[...]
Wat jij superslim noemt, is helaas superzwak voor het relatief grote koppel
dat de elektromotor kan leveren.
J. J. Lodder
2008-09-11 18:33:46 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by J. J. Lodder
Post by Tom
Post by Klaas Ensing
Post by Tom
[...]
Dat geeft voor een Prius alleen geen problemen,
zolang je geen blok aan zijn wielen bindt.

Zie de garantie die Toyota erop kan geven,

Jan
Klaas Ensing
2008-09-11 21:49:06 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Klaas Ensing
Post by J. J. Lodder
Post by Tom
Post by Klaas Ensing
Post by Tom
[...]
Dat is zo, maar het lijkt mij toch niet moeilijk om het 'elektrische koppel'
op een slimme manier aan te passen aan de krachten die verwerkt kunnen worden.
Nu adverteren ze met een gecombineerd maximum koppel van 478 Nm (is zeer
hoog), hetgeen een totaal verkeerde indruk wekt,
http://data.toyota.nl/home/data/ToyotaV8/prijslijsten/pdf_prijslijsten/Prius.pdf
omdat een andere auto met slechts 1/3 van dit theoretisch maximaal beschikbare
koppel in werkelijkheid veel meer krachten kan verdragen. Daarom kan ik jouw
aanduiding als 'super slim' niet onderschrijven.
Bert W
2008-09-12 01:39:17 UTC
[...]
Een elektromotor is ideaal als trekkrachtproducent omdat vanaf 0 rpm meteen
het maximum bereikt wordt. Ik moet me nog eens verdiepen hoe een
diesel-electrisch aangedreven loc een trein van 1500 ton op gang kan
krijgen. Verbrande koppelingen? Echnie... ;-)

Enfin, cvt's, generators, terugkoppeling van energie via de generator naar
het accupakket etc. zorgen voor het absoluut niet beschikbaar zijn aan de
wielen van die enorme koppels. Wat betreft de Prius kan gesteld worden -
volgens Toyota - dat bij de ontwikkeling ervan het trekken van een caravan
'geen prioriteit' had. Bij de Lexus RX400h kon men daar niet onderuit
natuurlijk omdat het tenslotte een SUV is. De Prius is dus waarschijnlijk
qua constructie gewoon te zwak om aan een gemonteerde trekhaak een bepaald
gewicht te hangen. Werd simpelweg niet meegenomen in het ontwerp van de
auto. Bovendien zal blijken dat het zuinigheidswonder (pffff) met caravan
helemaal niet zuinig is. Net zoals dat overigens zonder aanhanger het geval
is. En dan praten we nog helemaal niet over het energieverbruik wat het
maken en recyclen van zo'n Prius kost.

De Lexus RX400h schijnt wel erg goed een zware aanhanger te kunnen trekken,
maar omdat we nog niet in staat zijn die hybridetechniek te implementeren in
onze trekkrachtprogramma's, is een praktijktest er nog niet van gekomen.
--
Groet, Bert W
www.caravantrekker.nl
Marko Nieuwenhuizen
2008-09-12 07:14:35 UTC
Post by Bert W
En dan praten we nog helemaal niet over het energieverbruik wat het
maken en recyclen van zo'n Prius kost.
Zozo, heb jij je ook al van de wijs laten brengen door die Radar-bagger van
een paar maanden geleden?
Klaas Ensing
2008-09-12 07:29:24 UTC
Post by Marko Nieuwenhuizen
Post by Bert W
En dan praten we nog helemaal niet over het energieverbruik wat het
maken en recyclen van zo'n Prius kost.
Zozo, heb jij je ook al van de wijs laten brengen door die Radar-bagger van
een paar maanden geleden?
Het enige wat ik 'anders' kan bedenken is de NiMh accu van 39 kg, 201,6 V en
een capaciteit van 1,3 kWh. Over de productie van nikkel was enige tijd
geleden wat commotie.
Tom
2008-09-12 07:48:15 UTC
Post by Bert W
En dan praten we nog helemaal niet over het energieverbruik wat het
maken en recyclen van zo'n Prius kost.
Zozo, heb jij je ook al van de wijs laten brengen door die
Radar-bagger van een paar maanden geleden?
Heb jij betere informatie voorhanden dan Radar?

Tom.
Marko Nieuwenhuizen
2008-09-12 17:02:10 UTC
Post by Bert W
[...]
Uiteraard, al was het maar mijn gezond verstand. Maar los daarvan: De
Radar-uitzending is destijds (vanzelfsprekend) hier aan de orde geweest,
dus met een blik in de archieven kun je alle relevante argumenten wel
terugvinden.

In het kort: Men baseerde zich op een in opdracht van de Amerikaanse
autoindustrie gedaan "onderzoek", dat overigens op de Prius I betrekking
had, en waarin men zodanig creatief met aannames was geweest (onder
andere door voor beide wagens totaal verschillende levensduren en
totaalkilometrages te verzinnen), dat een Prius er slechter vanaf kwam
dan een Hummer.

Een van de opmerkingen uit dat onderzoek was dat de Prius zo slecht
scoorde omdat er nikkel in de accu's zat, dat drie keer de wereld over
was gegaan voor het bij de uiteindelijke Priusrijder terechtkwam.

Ik heb toen voorgerekend dat een ertstanker in 1 vaart genoeg nikkelerts
meeneemt om alle Priussen die er ooit geproduceerd zullen worden te
kunnen voorzien. Zo belangrijk is die transportkwestie dus niet. Zo
belangrijk is die transportkwestie uberhaupt niet, want bijna alle auto's
van worden gebouwd met onderdelen die op verschillende plaatsen ter
wereld worden gemaakt. Een Prius scoort wat dat betreft niet beter of
slechter dan andere types.
J. J. Lodder
2008-09-12 07:46:58 UTC
Post by Klaas Ensing
[...]
Er is geen koppeling om te verbranden.
Sterker nog, het moet diesel-electrisch of diesel-hydraulisch
omdat je op een andere manier geen acceptabele levensduur kan
realiseren.
Professionele voertuigen als locomotieven
stellen wat andere eisen dan een wegwerpartikel als een auto.
Het totale aantal uren wat een auto kan rijden
is voor een locomotief niet eens acceptabel als interval tussen
onderhoudsbeurten.
Post by Klaas Ensing
[...]
Inderdaad, een ontwerpkeuze. Toyota ging voor minimaal verbruik,
en dat betekent onvermijdelijk minimaal gewicht.
Post by Klaas Ensing
[...]
Ik dacht dat het meer een probleem is met de verdeling van de
energiestromen.
Post by Klaas Ensing
Werd simpelweg niet meegenomen in het ontwerp van de
auto. Bovendien zal blijken dat het zuinigheidswonder (pffff) met caravan
helemaal niet zuinig is.
Uiteraard niet, want dan moet zijn verbrandingsmotor
gewoon full time op vol vermogen lopen,
en zijn de accus alleen ballast.

Jan
m***@panic.xx.tudelft.nl
2008-09-12 09:51:25 UTC
Post by J. J. Lodder
Inderdaad, een ontwerpkeuze. Toyota ging voor minimaal verbruik,
en dat betekent onvermijdelijk minimaal gewicht.
Bij een hybride wordt de invloed van het gewicht deels gecompenseerd, dus
komt het niet op een kilo (zeker niet met het gewicht van de batterijen
erbij). Men heeft de Prius juist aerodynamisch proberen te maken om bij
hogere snelheden niet helemaal als een gieter af te gaan.
Post by J. J. Lodder
Post by Bert W
[...]
Ook dat is een kwestie van constructie. Bij energiestromen denk ik aan
electriciteit, maar het probleem lijkt eerder mechanisch (lichte
speculatie, mogelijk ook lichte constructie ;-).
Post by J. J. Lodder
Uiteraard niet, want dan moet zijn verbrandingsmotor
gewoon full time op vol vermogen lopen,
en zijn de accus alleen ballast.
Inderdaad. Ik denk dat je aan een hybride als trekvoertuig pas wat hebt
als je de aandrijving volledig electrisch direct op de wielen laat
plaatsvinden, zoals bij de eerder genoemde treinen.
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
"Gerard" <pe1oud@amsat.org>
2008-09-12 12:16:37 UTC
Post by m***@panic.xx.tudelft.nl
Inderdaad. Ik denk dat je aan een hybride als trekvoertuig pas wat hebt
als je de aandrijving volledig electrisch direct op de wielen laat
plaatsvinden, zoals bij de eerder genoemde treinen.
Dat word dan wachten op de brandstof cel ,want als die electrische
energie van een verbrandingsmotor/dynamo/accu moet komen
loopt het rendement door de vele omzettingen rap terug.

Met vriendelijke groet,

Gerard
m***@panic.xx.tudelft.nl
2008-09-12 13:36:56 UTC
Post by m***@panic.xx.tudelft.nl
Inderdaad. Ik denk dat je aan een hybride als trekvoertuig pas wat
hebt als je de aandrijving volledig electrisch direct op de wielen laat
plaatsvinden, zoals bij de eerder genoemde treinen.
Dat wordt dan wachten op de brandstof cel ,want als die electrische
energie van een verbrandingsmotor/dynamo/accu moet komen
loopt het rendement door de vele omzettingen rap terug.
Niet rapper dan bij de huidige hybridetechnieken. Het voordeel is dat deze
constructie vrij universeel geschikt is en makkelijk geupgrade kan worden
met de nieuwste technieken. Ook met een simpele Dieselmotor kan je al een
aardig rendement halen in deze toepassing.
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
Tom
2008-09-12 07:47:31 UTC
Post by Bert W
[...]
Ik ben wel benieuwd. Dat ding kost 50000 euro, dus dat mag wel een dijk van
een hybride caravantrekker zijn... ;-)

Tom.
J. J. Lodder
2008-09-12 07:46:57 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by J. J. Lodder
Post by Klaas Ensing
Post by J. J. Lodder
Post by Tom
Post by Klaas Ensing
Post by Tom
[...]
Toyota kan het ook niet helpen
dat sommige caravannners freaken op 'koppel',
alsof dat zaligmakend zou zijn.
Post by Klaas Ensing
omdat een andere auto met slechts 1/3 van dit theoretisch maximaal beschikbare
koppel in werkelijkheid veel meer krachten kan verdragen. Daarom kan ik jouw
aanduiding als 'super slim' niet onderschrijven.
Dan moet je nog eens goed kijken hoeveel vermogen
er door een hoe klein bakje gaat,
en dat bij een grote betrouwbaarheid en levensduur.

Jan
Klaas Ensing
2008-09-12 09:02:51 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Klaas Ensing
Post by J. J. Lodder
Post by Klaas Ensing
Post by J. J. Lodder
Post by Tom
Post by Klaas Ensing
[...]
Gebruik van vermogen is een belangrijk onderdeel van mijn werk. Indien de
snelheden laag zijn dan is het koppel relatief hoog, indien je het max
motorvermogen gebruikt. De aandrijfassen van een bulldozer (vol vermogen bij
erg lage snelheden) zijn dan ook minimaal vuistdik en kan slechts dunner
indien er planetaire eindaandrijving wordt gebruikt (dan draait de as
sneller). Je schreef eens over koppel dat dat pas aanwezig kan zijn indien er
voldoende weerstand is (nu, door mij even simpel omschreven, maar jij
omschreef dat destijds duidelijk). Bij een normale auto bepaalt het koppel het
vermogen en is het maximaal beschikbare motor-koppel bij een bepaald toerental
de limiet. Verbrandingsmotoren hebben de eigenschap dat het maximale
motorkoppel inzakt bij een laag motortoerental. Elektromotoren hebben wel
direct het max koppel beschikbaar vanaf 0 rpm. De Prius aandrijving kan dat
geweld niet verdragen bij lage rotatiesnelheden. Dat kan ik niet slim vinden.
Dat was mechanisch op te lossen geweest middels een vloeistofkoppeling, maar
dat vernietigt energie wat natuurlijk niet past in een Prius-idee. Mechanische
oplossingen door sterke constructies te maken geeft meer gewicht, wat ze ook
niet wilden. Voor een elektrische / elektronische oplossing om de krachten te
beperken, hebben ze ook niet voorzien. De genoemde 478 Nm kan dus niet
gebruikt worden, zonder fatale schade. Daarom vind ik het Prius ontwerp, maar
'half werk'. Met elektromotoren in/bij de wielen voorkom je genoemde
problemen, maar dat geeft nieuwe problemen inzake het onafgeveerde gewicht
(bij een auto, niet bij b.v. een locomotief). De constructeurs hebben nog
veel werk te verrichten, want elektrische aandrijving zien velen wel als de
toekomst.
m***@panic.xx.tudelft.nl
2008-09-12 09:45:00 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Klaas Ensing
[...]
Die 478Nm kan wel als maretingtruuk bedoeld zijn, maar juist _niet_ voor
caravanners. Die hebben er immers niets aan bij gebrek aan trekhaak.

Dat koppel juist handig is als je dingen gaat trekken, is een oude
discussie maar hier niet eens relevant.
Post by J. J. Lodder
Dan moet je nog eens goed kijken hoeveel vermogen
er door een hoe klein bakje gaat,
en dat bij een grote betrouwbaarheid en levensduur.
Met andere woorden, dat bakje ligt snel in puin.
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
Tom
2008-09-11 12:32:01 UTC
Post by Klaas Ensing
De enige "trekhaak" die achter een Prius (technisch) mag/kan, is een
fietsendrager. Ervaring als caravantrekker heeft dus niemand.
OK, duidelijk...

Tom.
Johannes
2008-09-11 12:54:32 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by Tom
[...]
Dat zou de OP op het kentekenbewijs van de Prius moeten kunnen zien die hij
van zijn werkgever onder zich heeft/had. Tegenwoordig staan de
maximumtrekgewichten (ingeval van een geremde en van een ongeremde
aanganger) op het kentekenbewijs.
Mochten de trekgewichten volgens het typeplaatje en/of het instructieboekje
anders (ruimer) zijn, dan zou je de RDW kunnen verzoeken om aanpassing van
de trekgewichten op het kentekenbewijs.
En dan nog is wat de auto mág trekken nog niet dezelfde vraag als hoe het
bevalt.

Het komt inderdaad voor dat sommige auto's geen gewicht aan de trekhaak
mogen voorttrekken. In dát geval loont het soms de moeite eens over de grens
te kijken. Dáár mogen auto's die in Nederland niets mogen treekken, soms wél
wat trekken (de fabrikant laat voor bepaalde markten soms meer toe, of zet
daar auto's op de markt met iets andere specificaties). Je kunt dan in een
het EU-buitenland de auto kiopen en die vervolgens in Nederland invoeren. Op
grond van EU-regels wordt een typegoedkeuring in een ander EU-land in
Nederland ongewijzigd erkend bij invoer.
Ik weet niet hoe het met de Prius zit, maar een Nederlandse Ford Ka mag geen
aanhanger trekken. In België mag dat kennelijk (soms) wel, want ik zie er
soms met een Belgische nummerplaat die rondrijden met een aanhanger. Wordt
zo'n Belgische Ford Ka in Nederland ingevoerd, dan blijven de eenmaal in
België van toepassing verklaarde normen in Nederland gewoon gehandhaafd.
Inclusief de trekgewichten.
Peter K
2008-09-11 15:04:25 UTC
Post by Johannes
Dat zou de OP op het kentekenbewijs van de Prius moeten kunnen zien die
hij van zijn werkgever onder zich heeft/had.
Waarbij jij aanneemt dat de OP een Prius heeft of had:-)
Dat blijkt niet uit zijn post volgens mij:-)

Peter K
Tom
2008-09-11 15:52:43 UTC
Post by Peter K
Post by Johannes
[...]
Inderdaad, alleen maar even geleend bij Rijkswaterstaat voor een dagje
rondrijden. Wel grappig, om in een auto te zitten waar je de motor niet van
hoort... alleen jammer van al die poezen onder je wielen...

Tom.
Peter K
2008-09-11 18:22:29 UTC
Post by Tom
Inderdaad, alleen maar even geleend bij Rijkswaterstaat voor een dagje
rondrijden. Wel grappig, om in een auto te zitten waar je de motor niet van
hoort... alleen jammer van al die poezen onder je wielen...
Ja was ik ook al achter bericht annuleren is altijd wat traag sorry.

Peter K
b***@gmail.com

Peter K
2008-09-11 10:08:31 UTC
Post by Tom
[...]
Er mag geen trekhaak onder, dus alweer een tegenvaller voor dit
oubollige, door onze regering overgewaardeerde ding wat sommige mensen
een auto durven noemen.

Het ding heeft gebruiksmogelijkheden van niks, en wordt alleen maar
verkocht door het label wat onze regering er aan hangt.
En dat noemen ze vrije marktwerking:-)

Peter K
theo1610
2008-09-11 10:26:43 UTC
On Thu, 11 Sep 2008 11:20:30 +0200, "Tom"
Post by Tom
[...]
Zag er jl maandag 1 met caravan op de A59. Althans,
zag er net zo uit als een Prius, en daarom viel het me op.
Maar volgens verschillende posters kan dat niet, dus ik
zal het wel niet goed gezien hebben.

"Lievebeheersbeestjes"
m***@panic.xx.tudelft.nl
2008-09-11 10:39:03 UTC
Post by Tom
[...]
Een verso wellicht? Ik ken het model zelf even niet maar hoorde een
garagist/fitter ze onlangs doorelkaar halen (kunnen ook wel dezelfde
remmen ofzo onder gezeten hebben, daar gaan die meestal op af).
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
theo1610
2008-09-11 10:59:15 UTC
Post by Tom
[...]
Een verso wellicht?
Nee.

"Lievebeheersbeestjes"
Sebastiaan
2008-09-11 15:06:10 UTC
Dan moet die garagist/fitter dringend een nieuwe bril aanschaffen.
theo1610
2008-09-12 07:37:04 UTC
Post by Tom
[...]
Zijn er auto's die er van achter net zo uitzien als een Prius?

"Lievebeheersbeestjes"
m***@panic.xx.tudelft.nl
2008-09-12 09:42:01 UTC
Post by theo1610
Post by Tom
[...]
Niet dat ik weet. Wie had het over de achterkant?
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
theo1610
2008-09-12 10:21:19 UTC
Post by m***@panic.xx.tudelft.nl
Post by theo1610
Post by Tom
[...]
Als je een auto met caravan inhaalt, krijg je doorgaans
de achterkant van die auto goed in beeld. :-))

"Lievebeheersbeestjes"
Peter K
2008-09-12 11:10:42 UTC
Post by theo1610
Zijn er auto's die er van achter net zo uitzien als een Prius?
Wat oubolligheid betreft...een Dacia Logan?

Peter K
Poecilia
2008-09-12 14:55:47 UTC
Post by Peter K
Post by theo1610
Zijn er auto's die er van achter net zo uitzien als een Prius?
Wat oubolligheid betreft...een Dacia Logan?
Ach, veel auto voor weinig geld, een opel Astra is ook oudbollig, maar een
stuk duurder.
PR
m***@panic.xx.tudelft.nl
2008-09-11 10:28:52 UTC
Post by Tom
[...]
Heb je al opgezocht wat hij mag trekken (staat in de fabrieksdocumentatie
als het goed is)?
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
Tom
2008-09-11 12:33:14 UTC
Post by m***@panic.xx.tudelft.nl
Heb je al opgezocht wat hij mag trekken (staat in de
fabrieksdocumentatie als het goed is)?
Ja, maar daar wordt met geen woord over gerept in de brochure onder de
voertuiggegevens. Wellicht is dat om en nabij nul... ;-)

Tom.
Anneke.A
2008-09-11 11:03:14 UTC
Post by Tom
[...]
Ik vind hem haast leuk. Zoiets als het trekgewicht van een Porsche 911 of
BMW 635 vragen...

"Gerard" <pe1oud@amsat.org>
2008-09-11 11:12:44 UTC
Post by Anneke.A
Post by Tom
[...]
Ik herinner mij van vroeger een anecdote over Lotus.
Bij navraag over het eventuele aanhangergwicht antwoord Lotus:
"Achter een Lotus hangt men geen karretjes!!"

Met vriendelijke groet,

Gerard
Klaas Ensing
Een 911 pretendeert echter geen gezinsauto te zijn.
Bozweb
2008-09-11 11:09:24 UTC
Post by Tom
[...]
Toyota NL vindt alternatief voor trekhaak op Prius

15 jun 2004, 11:24

door onze redactie

RAAMSDONKSVEER - De vaderlandse Toyota-importeur heeft speciaal voor
de Prius, de hybride-auto met verbrandings- en elektromotor, een
montagesteun voor het gebruik van een fietsendrager laten ontwikkelen.

De Prius kan voortaan uitgerust worden met een fietsendrager.

De steun heeft een maximum draagvermogen van 50 kilogram. Hij is
absoluut niet geschikt voor het trekken van een aanhangwagen of
caravan. Daar levert Toyota ook geen trekhaak voor.

De montagesteun kost € 212,80. Desgewenst levert de dealer een
universele zevenpolige contactdoos met bijbehorende kabelset, waarvoor
€ 74,21 wordt gevraagd. Op de steun kan een Twinny Load ‘Classic’
worden geplaatst. De fietsendrager, eveneens via de Toyota-dealer á €
105,24 verkrijgbaar, is geschikt voor het vervoer van twee
tweewielers.
Bozweb
http://www.john2211.nl/Hybride_accessoires.htm
Danny
2008-09-11 13:54:46 UTC
Post by Tom
[...]
Waarom leg je in de forester geen lpg in?
Ik rijdt reeds meer dan 250000 km met mijn forester op gas zonder
problemen, en heel milieu vriendelijk

groeten
Tom
2008-09-11 14:09:08 UTC
Post by Danny
Waarom leg je in de forester geen lpg in?
De vraag had verder niets met mijn Forester te maken, daar rijd ik nog graag
in met of zonder caravan aan de haak. Ik was alleen nieuwsgierig naar de
trekprestaties van de Prius, maar zo te zien zijn die nihil.
Post by Danny
Ik rijdt reeds meer dan 250000 km met mijn forester op gas zonder
problemen, en heel milieu vriendelijk
Tja, misschien doe ik dat nog wel eens. Is het nog steeds zo dat je meer
houderschapsbelasting moet betalen als je LPG rijdt en waar ligt ongeveer
het break-evenpoint?

Tom.
Danny
2008-09-11 14:57:46 UTC
Post by Danny
[...]
Je hebt gelijk , je moet iets aan het milieu doen en terwijl pluimen ze je,
Jullie hebben wel geluk , Ik betaal mijn LPGTAX apart, een 150 euro per
jaar en krijgen dan de LPG aan gunsttarief , iets van een 60 cent.
Als je nog eens in Belgie LPG tankt denk dan eens aan mij ....

groeten
Havel
2008-09-11 18:09:03 UTC
Post by Danny
Post by Danny
[...]
Slechts 150 euro extra voor lpg? Onvoorstelbaar goedkoop, naar Nederlandse
begrippen.
Danny
Hoe komt het dan dat 1.1procent van het wagenpark op LPG rijdt ?
Sebastiaan
Wie wil er Anno 2008 in hemelsnaam nog met een sleurhut rondrijden??????????
Peter K
2008-09-11 15:08:00 UTC
Post by Sebastiaan
Wie wil er Anno 2008 in hemelsnaam nog met een sleurhut rondrijden??????????
Ik ga er vanuit dat jij sinds dit jaar een blindegeleidehond hebt?
Anders kan ik dit antwoord niet helemaal begrijpen:-)

Peter K
PP
2008-09-11 15:45:08 UTC
Sebastiaan schreef op donderdag 11-9-2008 in
Niemand. Maar met een caravan wel.
Hawi
2008-09-11 18:13:52 UTC
Post by Sebastiaan
Wie wil er Anno 2008 in hemelsnaam nog met een sleurhut
rondrijden??????????
Verkoop jij ook zonnebrillen?
Hawi
Sebastiaan
2008-09-11 19:04:41 UTC
Post by Hawi
Post by Sebastiaan
Wie wil er Anno 2008 in hemelsnaam nog met een sleurhut
rondrijden??????????
Verkoop jij ook zonnebrillen?
Hawi
Als ik in een dergelijke wanprodukt zou zitten dan zou ik een hele grote
opzetten alsmede zo'n Plasterk hoed.
hansdj
2008-09-11 16:26:28 UTC
Post by Tom
[...]
Buiten dat er geen trekhaak leverbaar is voor een Prius (niet verwaren
met een haak voor een fietsendrager)
Heb ik ook ooit eens gelezen dat Toyota geen toestemming heeft gegeven
om er überhaupt iets mee te trekken.
De auto heeft ook geen typegoedkeuring om iets te mogen trekken.
Dick
2008-09-12 06:25:18 UTC
Post by Tom
[...]
Tom, waarom zou je met een Prius een caravan willen trekken....
milieubarbaar !
Je hebt al een milieuvriendelijker alternatief tot je beschikking, jouw
Forester.

Volgens zeggen is namelijk dat de totale milieuvervuiling (productie,
gebruik en vernietiging) van een Prius hoger dan zelfs een Hummer.
Het is geen betrouwbaarder bron, maar met alle speciale materialen in de
Prius kan ik me er wel een voorstelling bij maken.

Dick
Klaas Ensing
2008-09-12 06:39:33 UTC
Inzake de accu van de Prius vond ik informatie in de volgende link:
http://www.priuswiki.de/wiki/Hybridbatterie
.Peter
2008-09-12 07:46:50 UTC
Post by Dick
[...]
Die vergelijking bleek overigens achterhaald. Er werden qua levensduur van
het voertuig nogal wat aannames gemaakt. Die van de Prius onderschat (*) en
Hummer overschat.

Wél was de vergelijking heel zinnig omdat men enerzijds ook de
productie-energie meenam en anderzijds de aandacht vestigde op andere
milieu-zaken zoals chemische stoffen.

Dat de Prius een hype is, is bekend. Maar op zich is de gebruikte techniek
(en niet enkel/zozeer de hybride aandrijving) op veel plaatsen wel
interessant voor de toekomst. De massale staatssubsidie die echter gegeven
wordt lijkt mij misplaatst.

Merk op dat een ander icoon van de anti-CO2 lobby, de spaarlamp, tegenover
de gloeilamp ook veel minder goed afsteekt indien je productie en vooral
andere milieuschade meeneemt.

Zelfde bleek ook bij groene brandstoffen. Daar is de glans nu ook bij
politici vanaf, nadat de waarschuwingen van critici die jarenlang weggewuift
werden (want de CO2 % afspraken moeten wel gehaald worden), toch uitkwamen.
--
.Peter

*) men nam aan dat de Prius enkel d elevensduur heeft van de accu's. Die
gaan gegarandeerd 8 jaar mee. Over de werkelijke levensduur is niets bekend,
want die dingen rijden nog geen 8 jaar. Wel is het eerlijk om je inderdaad
af te vragen of over 8 + X jaar wanneer de accu's inderdaad vervangen moeten
worden, het economisch inderdaad niet onrendabel zal blijken in veel landen
om de accu's te vervangen.
Tom
2008-09-12 07:51:22 UTC
Post by Dick
Tom, waarom zou je met een Prius een caravan willen trekken....
milieubarbaar !
Dat schrijf ik toch nergens! Ik was alleen 'benieuwd' - meer niet.
Post by Dick
Je hebt al een milieuvriendelijker alternatief tot je beschikking,
jouw Forester.
Nou... milieuvriendelijk... 't is dat ik niet rook in de auto, anders was
het helemaal een CO2-fabriek...
Post by Dick
[...]
Dat schijnt Radar te hebben gebracht op TV. Ik weet niet of de TROS
betrouwbaar is, maar ik ben inderdaad wel benieuwd hoeveel milieubelasting
zich bij de bouw van superzuinige auto's voordoet ten opzichte van de
milieubelasting van 'gewone' auto's.

Tom.
Sebastiaan
2008-09-12 08:06:46 UTC
Post by Tom
ik ben inderdaad wel benieuwd hoeveel milieubelasting
zich bij de bouw van superzuinige auto's voordoet ten opzichte van de
milieubelasting van 'gewone' auto's.
Onderzoeken zullen uitwijzen dat ze net zo weinig/zwaar miljeubelastend zijn
als de opdrachtgever de onderzoeker ten doel gesteld heeft.
a***@gmail.com
2008-09-12 09:52:19 UTC
Post by Tom
[...]
Het lijkt er op dat ik de enige lezer in deze nieuwsgroep ben die
Priuseigenaar is.
Op het kenteken staat maximum te trekken massa geremd -
ongeremd -
Dus mag er geen caravan mee worden getrokken. Of dit te maken heeft
met de constructie
is mij onbekend maar in ieder geval ook niet alleen met het vermogen.
Mijn vorige auto, een M3 cabrio automaat met 321 pk mocht volgens het
kenteken ook
geen aanhanger trekken

Guus
Tom
2008-09-12 10:35:48 UTC
Post by a***@gmail.com
Het lijkt er op dat ik de enige lezer in deze nieuwsgroep ben die
Priuseigenaar is.
Bevalt-ie een beetje? (Nee, niet als caravantrekker). ;-)

Tom.
a***@gmail.com
2008-09-12 11:40:28 UTC
Post by Tom
Post by a***@gmail.com
Het lijkt er op dat ik de enige lezer in deze nieuwsgroep ben die
Priuseigenaar is.
Bevalt-ie een beetje? (Nee, niet als caravantrekker). ;-)
Tom.
Hij bevalt mij goed maar dat zal ook wel te maken hebben met mijn hoge
leeftijd,en waardoor mijn keuzes van auto's
(53 stuks) werd bepaald nl. afwisseling en techniek. Ik kocht mijn
Prius omdat ik al 3-4-5 en 6 traps automaten had
maar nooit een continu variabele. Ook sprak mij aan dat er geen
gierende startmotor met bendix en slippende platen-
koppeling in zat. Wat mij ergert is het slechte zicht naar voor en
achter terwijl het accelereren vanaf 100 km/u.
ook in het niet valt bij veel vorige auto's Het is wat je gewend bent
en eist van een auto.Er zijn mensen die gelukkig
zijn met een oude Alto of Cuore.
Het stoort mij dat veel mensen in deze nieuwsgroep sommige
merken,typen of zelfs eigenaren afkraken of zelfs
"niet dood willen worden gevonden in b.v.een Lada" en minachtend
praten over een Prius.
Met mijn oude Dauphine was ik net zo gelukkig als met mijn M3 of mijn
Prius. Verklaar mij nu maar voor gek.
Guus
m***@panic.xx.tudelft.nl
2008-09-12 13:35:17 UTC
Post by a***@gmail.com
Het stoort mij dat veel mensen in deze nieuwsgroep sommige
merken,typen of zelfs eigenaren afkraken of zelfs
"niet dood willen worden gevonden in b.v.een Lada" en minachtend
praten over een Prius.
Ik wil in geen enkele auto dood gevonden worden, en als ik er zo over
nadenk ook niet buiten een auto.
Post by a***@gmail.com
Met mijn oude Dauphine was ik net zo gelukkig als met mijn M3 of mijn
Prius. Verklaar mij nu maar voor gek.
Je hebt groot gelijk.
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
theo1610
2008-09-12 16:33:51 UTC
Post by m***@panic.xx.tudelft.nl
Post by a***@gmail.com
[...]
Het gaat toch het een of het ander worden.
Post by m***@panic.xx.tudelft.nl
Post by a***@gmail.com
Met mijn oude Dauphine was ik net zo gelukkig als met mijn M3 of mijn
Prius. Verklaar mij nu maar voor gek.
Je hebt groot gelijk.
Yep.

"Lievebeheersbeestjes"
Blarp
2008-09-12 13:51:20 UTC
Post by a***@gmail.com
Met mijn oude Dauphine was ik net zo gelukkig als met mijn M3 of mijn
Prius. Verklaar mij nu maar voor gek.
Guus
Ik zit daar al lang niet meer mee ..

Ik rij (lease) een Renault Trafic dubbelcab als gezinswagen (ideaal!),
maar volgend jaar misschien ook een Prius-achtige, vanwege de
bijtelling.
En ik vind de techniek ook wel leuk.

Het Altootje van m'n vrouw vind ik ook lekker rijden - leuk
scheurdoosje met fel stuur en gas gedrag, maar als je op de teller
kijkt is er niets aan de hand :-)

Echte pret heb ik pas op de motor - en dat is voor velen hier pas echt
onbegrijpelijk. Heeft ook geen trekhaak.

Ik kan me het rijke gevoel nog herinneren van het bezit van mijn 1ste
auto - brakke 3e hands Renault 12. Maar ik bezat een Auto!

Of de blijdschap als de Fiat 127 daadwerkelijk wilde starte op een
vochtige ochtend..

Ik denk dat ik ook oud aan het worden ben.
- Blarp the Enigmatic
Klaas Ensing
2008-09-12 15:26:04 UTC
Post by a***@gmail.com
[...]
Wie je bedoelt, weet ik niet, maar wat je hierboven schrijft, beaam ik
volledig.
NoSpam_gropbr
2008-09-12 17:12:44 UTC
Post by Tom
Post by a***@gmail.com
Het lijkt er op dat ik de enige lezer in deze nieuwsgroep ben die
Priuseigenaar is.
Bevalt-ie een beetje? (Nee, niet als caravantrekker). ;-)
Tom.
Ben er helemaal weg, aanschaf best laag (heel weinig BPM) wegenbelasting
204 per jaar, gebruik 1:20
En het rijdt heel gemakkelijk, bij starten voet op de rem en op de
powerknop drukken, geen gestart o.i.d. R of D selecteren en maar rijden.
Ik reed vroeger een XM, dit is een auto die ook datzelfde comfort gevoel
geeft, maar zonder de eindeloze storingen van de XM.
Tom
2008-09-12 17:51:50 UTC
Post by NoSpam_gropbr
[...]
Ik vond het ook wel een goede auto, comfortabel. Geen optrekmonster echter,
even een sprintje trekken op de snelweg is er niet bij. En het inparkeren is
wel mooi met die automatische parkeerdinges, maar die heb je ook wel nodig
omdat je kop noch kont van de auto kunt onderscheiden bij het fileparkeren.
Maar verder best een aardige auto, zeker als je 'm in de zaak doet (14%
bijtelling is erg aantrekkelijk) en 1:20 is ook wel prettig bij de huidige
vrolijk bewegende benzineprijzen.

Tom.
Klaas Ensing
2008-09-12 10:42:34 UTC
Post by a***@gmail.com
Post by Tom
[...]
Dan ben jij wel van het ene uiterste naar het andere uiterste gegaan :-)
Een M3 en M5 zijn niet ontworpen om er een aanhanger mee te trekken. Een
M-serie is een speciale 'opgevoerde' uitvoering van een model die anders wel
een zware aanhanger mag trekken. Bij een Prius kun je niet kiezen. De 335i met
306 pk mag 1700 kg trekken. De 330i, met 272 pk mag echter 1800 kg (met minder
vermogen meer) trekken. Blijkbaar loopt men daar ook op tegen een beperking om
de boel heel te houden. De nieuwe M3 met 420 pk is ook niet geschikt gemaakt
voor een aanhanger.
Sebastiaan
2008-09-12 17:51:31 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by a***@gmail.com
Post by Tom
[...]
Ach gut. er wordt een persoonlijke/BMW snaar geraakt?

Iemand die een M3 koopt heeft geen enkele interesse in zo'n 'bakkie' en idem
die een Prius koopt.
Klaas Ensing
2008-09-12 18:27:23 UTC
Post by Sebastiaan
Ach gut. er wordt een persoonlijke/BMW snaar geraakt?
Hoezo?
Post by Sebastiaan
Iemand die een M3 koopt heeft geen enkele interesse in zo'n 'bakkie' en idem
die een Prius koopt.
M3 bezitters ken ik niet en kan daar dus geen mening over geven, maar ik ken
wel enkele Prius bezitters, die het gemis van een trekhaak een nadeel vinden.
Ook ken ik enkelen in mijn kennissenkring die om die reden geen Prius kopen,
hoewel de belastingvoordelen ze erg aanspreken.
Sebastiaan
2008-09-12 19:31:35 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by Sebastiaan
Ach gut. er wordt een persoonlijke/BMW snaar geraakt?
Hoezo?
Omdat je fel gaat verdedigen dat het met een "gewone"BMW wel mag. Absoluut
niet relevant want prius en BMW zijn op geen enkel punt met elkaar
vergelijkbaar.
Post by Klaas Ensing
Post by Sebastiaan
[...]
Als ze dat vinden dan hadden ze geen Prius moeten kopen. Ik ga met mijn
cabrio ook niet met een sleurhut op vakantie.

Sommige mensen willen graag van alle walletjes tegelijkertijd te eten maar zo
werkt het echt leven niet daar is het een kwestie van kiezen.

Zo zou ik graag in een BMW 6 cabrio willen rijden maar mijn garage is daar te
klein voor. Dus heb ik moeten kiezen.
Tom
2008-09-12 19:49:19 UTC
Post by Sebastiaan
Als ze dat vinden dan hadden ze geen Prius moeten kopen. Ik ga met mijn
cabrio ook niet met een sleurhut op vakantie.
Gelukkig maar. Op de meeste campings zou je niet welkom zijn.

Tom.
Klaas Ensing
2008-09-12 20:08:49 UTC
Post by Sebastiaan
Post by Klaas Ensing
Post by Sebastiaan
[...]
OK, duidelijk. Met jou is geen zinnige discussie op dit punt mogelijk. Dat is
een frappante overeenkomst met alle discussies waarin het woord Prius
voorkwam. Dat is jammer, maar kenmerkend..
Sebastiaan
2008-09-12 22:07:52 UTC
Post by Sebastiaan
Dus heb ik moeten kiezen.
OK, duidelijk. Met jou is geen zinnige discussie op dit punt mogelijk. Dat is
een frappante overeenkomst met alle discussies waarin het woord Prius
voorkwam. Dat is jammer, maar kenmerkend..
Zinnige discussie is altijd mogelijk maar een discussie over iets wat gewoon
niet kan is zinloos. Zinloze discussies zijn discussies terwille van de
discussie en dus zinloos.
m***@panic.xx.tudelft.nl
2008-09-12 22:11:07 UTC
Post by Sebastiaan
Zinnige discussie is altijd mogelijk maar een discussie over iets wat gewoon
niet kan is zinloos. Zinloze discussies zijn discussies terwille van de
discussie en dus zinloos.
Indien je denkt dat iets niet kan, is er geen sprake van een discussie
maar van een al dan niet slecht gefundeerde monoloog. Zou dat het probleem
kunnen zijn?
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
Havel
2008-09-13 13:06:46 UTC
Post by Klaas Ensing
Post by Sebastiaan
Post by Klaas Ensing
Post by Sebastiaan
[...]
Vreemd is dat: Prius bewonderaars hebben merendeels de neiging over hun
voorkeur erg emotioneel te zijn en er weinig zakelijk over te praten. De
nadelen van het concept worden weggeredeneerd en de positieve aspecten
worden overschat. In deze draad is Guus een van de weinigen die to the point
aangeeft wat hem nu eens een keer ter afwisseling een Prius heeft doen
kiezen. En die te zelfder tijd niet blind is voor de nadelen.

m***@panic.xx.tudelft.nl
2008-09-12 22:07:14 UTC
Post by Sebastiaan
Omdat je fel gaat verdedigen dat het met een "gewone"BMW wel mag. Absoluut
niet relevant want prius en BMW zijn op geen enkel punt met elkaar
vergelijkbaar.
Er was hier sprake van iemand die van een M3 naar een Prius was
overgestapt, misschien had je dat even gemist. Waar de felle verdediging
zat heb ik even gemist, misschien sloeg ik een bericht over?
Post by Sebastiaan
Post by Klaas Ensing
[...]
Daarom hadden ze dus geen Prius gekocht. Duh?
Post by Sebastiaan
Sommige mensen willen graag van alle walletjes tegelijkertijd te eten maar zo
werkt het echt leven niet daar is het een kwestie van kiezen.
Ik gaf in mijn andere bericht een paar redenen waarom het toch wenselijk
zou kunnen zijn om al je wensen in zo min mogelijk voertuigen te
verenigen. Ik ben het met je eens dat je in het ideale geval voor elk doel
een apart voertuig hebt wat daar het beste bij aansluit.
Post by Sebastiaan
Zo zou ik graag in een BMW 6 cabrio willen rijden maar mijn garage is daar te
klein voor. Dus heb ik moeten kiezen.
Voor een andere cabrio. Je gaat dus wel degelijk voor een
compomisoplossing van hetzelfde soort wat Klaas ook zocht door over een
BMW 335i te beginnen als een M3 niet zou voldoen vanwege het ontbreken
van de trekhaak. Dat de reden bij jou de afmetingen van je garage is,
maakt daar niet voor uit. Iedereen heeft zijn eigen overwegingen.
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
b***@gmail.com
2008-09-13 10:25:49 UTC
Post by Sebastiaan
[...]
Zo zou ik graag in een BMW 6 cabrio willen rijden maar mijn garage is daar > te voor.
Ga je toch lekker buiten rijden
m***@panic.xx.tudelft.nl
2008-09-12 22:00:49 UTC
Post by Sebastiaan
Iemand die een M3 koopt heeft geen enkele interesse in zo'n 'bakkie' en idem
die een Prius koopt.
Jij denkt duidelijk in hokjes (of in bakkies). Ik zag laatst ook een wagen
met trekhaak rijden waarvan ik dat niet zou verwachten (ben even kwijt wat
het was). Die zal er niet voor de sier onder hebben gezeten. Overigens kan
het best dat je graag een M3 zou kopen maar toch een bakkie wil trekken.
Het is dan een hele logische keuze om het model vlak onder de M3 aan te
schaffen zodat je het beste van beide werelden hebt.

Althans, met het huidige systeem van houderschapsbelasting en de schaarste
aan parkeerplaatse in de randstad kan het financieel en practisch
aantrekkelijk zijn om niet voor elk doel een aparte auto te kopen.
--
Met vriendelijke groet,

Maarten Bakker.
NoSpam_gropbr
2008-09-12 17:10:30 UTC
Post by a***@gmail.com
Post by Tom
[...]
Sinds een maand rij ik ook een Prius, geweldig, confort, ruimte, geluids
arm en heerlijk reageren. Gebruik circa 1:20
Vroeger altijd een trekhaak gehad en met de laatste auto in 4 jaar twee
keer gebruikt. Als ik nu een aanhanger moet trekken leen ik voor die ene
keer de auto van mijn buurman, kan die ook eens een keer zoevend en
zuinig naar zijn werk

Sebastiaan
2008-09-12 17:49:18 UTC
On Fri, 12 Sep 2008 11:52:19 +0200, ***@gmail.com wrote
(in article
Post by a***@gmail.com
Post by Tom
[...]
Zo zijn er veel meer auto's en gezien het (relatief) kleine aantal wat zich
verlaagt om met een sleurhut op (wat heet) vakantie tegaan is die
mogelijkheid wel/geen helemaal niet belangrijk.